Οι δραστηριότητες της καθημερινής ζωής – η εκπαίδευση της κίνησης – το κλειδί της ανεξαρτησίας

Όταν τo παιδί πρωτοέρχεται στο Σπίτι των Παιδιών, εισάγεται αρχικά στις δραστηριότητες που κάνουμε στην καθημερινή μας ζωή και έχουν να κάνουν με τη φροντίδα για τον εαυτό μας, για τους άλλους γύρω μας και για το περιβάλλον μας. Θα συναντήσει όλες τις δουλειές με τις οποίες τόσο πολύ θέλει να εμπλακεί στο σπίτι! Θα μπορεί για παράδειγμα να ζυμώσει ψωμί, να στύψει το χυμό του, να γυαλίσει ασημικό, να πλύνει πανάκια, να ποτίσει, να κλαδέψει, να στρώσει το τραπέζι, να ντυθεί, να ράψει ένα κουμπί και να ξεσκονίσει! Αυτό που ενθουσιάζει το παιδί είναι που του παρέχουμε αληθινά εργαλεία (στο σωστό μέγεθος για το χεράκι του) και έτσι εύκολα πετυχαίνει το στόχο του. Οι εργασίες έχουν οργανωθεί με έναν συγκεκριμένο τρόπο, ειδικά για το παιδί αυτής της ηλικίας, ώστε να μπορεί να τις δουλέψει μόνο του και για όση ώρα επιθυμεί. Κάθε εργασία παρουσιάζεται από τους εκπαιδευτικούς σε κάθε παιδί ξεχωριστά, κι εκείνο μετέπειτα μπορεί αυτόνομα να την επιλέξει, για να εξασκηθεί και να την τελειοποιήσει! 

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν μεγάλη ανάγκη για ανεξαρτησία. «Βοήθα με να το κάνω μόνος μου!», τα ακούμε συχνά να λένε. Όταν μπορούν να επιλέξουν μια εργασία που έχει έναν συγκεκριμένο στόχο, να δουλέψουν με πραγματικά αντικείμενα και να ολοκληρώσουν τη δουλειά τους στον δικό τους χρόνο, κάνουν ένα παραπάνω βήμα για την κατάκτηση της αυτονομίας τους. «Μπορώ και το κάνω μόνος μου!» τα ακούμε να φωνάζουν… κάτι που τα γεμίζει αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση.  

Για να πετύχει το παιδί τον στόχο της κάθε δραστηριότητας, χρειάζεται να «εκπαιδεύσει την κίνησή του», όπως μας λέει η Δρ Μοντεσσόρι, δηλαδή να τη συντονίσει. Για να γίνει αυτό, το παιδί συγκεντρώνεται και τα χέρια του (το σώμα του) ακολουθούν τις οδηγίες που δίνει ο εγκέφαλός του. Το παιδί όχι μόνο προσπαθεί να συντονίσει την κίνησή του, αλλά καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια να είναι ακριβής και έτσι να την τελειοποιήσει. Οφείλουμε λοιπόν να αναγνωρίζουμε τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλει το κάθε παιδί για να συντονίσει νου και σώμα, ώστε να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.  

Αυτές οι δραστηριότητες, που μοιάζουν τόσο οικείες και απλές, βοηθούν το παιδί να αποκτήσει τα βασικά εφόδια, της συντονισμένης κίνησης, της συγκέντρωσης, της δυνατής βούλησης και της αυτοπεποίθησης, που θα χρειαστεί για να προχωρήσει σε πιο πολύπλοκες ενότητες, όπως η γραφή, η ανάγνωση και η αριθμητική.