Η ώρα του φαγητού

Στο Σπίτι των Παιδιών, όπως και σε όλα τα σπίτια, η κουζίνα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, και αποτελεί αναπόφευκτα ένα ευχάριστο μέρος συνάθροισης! Η μαγειρική και η προετοιμασία ενός γεύματος που θα μοιραστούμε με άλλους, προσφέρουν πολλά στο παιδί που βρίσκεται σε αυτό το στάδιο ανάπτυξης.  

Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει ότι όλες οι προετοιμασίες γύρω από το φαγητό δίνουν μεγάλη χαρά σε παιδιά αυτής της ηλικίας, επειδή καταπιάνονται με δραστηριότητες τις οποίες βρίσκουν ιδιαίτερα συναρπαστικές. Τα παιδιά, μαζί με έναν ειδικά εκπαιδευμένο ενήλικα και τα κατάλληλα εργαλεία και σκεύη, θα βοηθήσουν στην προετοιμασία του μεσημεριανού γεύματος: θα ζυμώσουν το ψωμί, θα ψιλοκόψουν τη σαλάτα, θα ζυμώσουν τα κεφτεδάκια, θα ανοίξουν τη ζύμη για την πίτσα, θα καθαρίσουν πατάτες, θα τρίψουν τυρί, θα στίψουν λεμόνια, θα φέρουν μαϊντανό από τον κήπο… και πολλά ακόμα! Σίγουρα πάντως θα τους ανοίξει η όρεξη! 

Όταν τα παιδιά συμμετέχουν τόσο ενεργά στην προετοιμασία του φαγητού, η ώρα του μεσημεριανού γεύματος δεν μπορεί παρά να είναι μια ευχάριστη στιγμή! Όπως στην κουζίνα, έτσι και στην τραπεζαρία της τάξης πραγματοποιούνται εργασίες οι οποίες συμβάλλουν στην αυτονομία και στην αυτοπεποίθηση των παιδιών. Τα παιδιά είναι αυτά που θα στρώσουν τα τραπεζομάντηλα στα τραπεζάκια τους, θα τοποθετήσουν τις πετσέτες, τα ποτήρια και τα μαχαιροπήρουνα, και θα στολίσουν τα τραπεζάκια με λουλούδια. Σε αυτό το όμορφο περιβάλλον, το γεύμα ξεκινάει με ένα τραγούδι, το οποίο τραγουδούν μικροί και μεγάλοι, εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο τις ευχαριστίες τους για το γεύμα που ετοίμασαν τόσα άτομα και που θα μοιραστούνε τώρα όλοι μαζί!  

Όλα τα παιδιά ενθαρρύνονται να σερβιριστούν μόνα τους, κι επιπλέον μπορούν να σερβιριστούν όσες φορές θέλουν. Έχουμε παρατηρήσει ότι με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά αναγνωρίζουν σταδιακά με ακρίβεια την ποσότητα που χρειάζονται για να χορτάσουν. Μέσα σε αυτό το ευχάριστο και συνεργατικό κλίμα, τα παιδιά κοινωνικοποιούνται, έχοντας μια κοινωνικά αποδεκτή αγωγή στο τραπέζι, συζητώντας μεταξύ τους και γενικά απολαμβάνοντας αυτήν την ώρα που είναι όλα μαζί – επειδή, ας μην ξεχνάμε, ότι ένα γεύμα δεν πρέπει να θρέφει μόνο το σώμα, αλλά και το πνεύμα – πρέπει να προσφέρει και μεγάλη ψυχική ικανοποίηση!  

Το μενού της εβδομάδας, που το έχει προτείνει ο διαιτολόγος μας, παρασκευάζεται με προϊόντα κυρίως βιολογικά. Τα γεύματά μας εισάγουν το παιδί στον ελληνικό πολιτισμό μέσα στον οποίο ζει, ακολουθώντας όσο γίνεται τα ποικίλα γαστρονομικά ήθη και έθιμα της Ελλάδας. Παράλληλα, όμως, μας δίνεται η ευκαιρία να εισάγουμε τα παιδιά και σε άλλους πολιτισμούς μέσα από τις γαστρονομικές τους συνήθειες, διευρύνοντας έτσι την εμπειρία και τη γεύση τους!  

Οι εργασίες της κουζίνας και της τραπεζαρίας έχουν την ίδια βαρύτητα με τις υπόλοιπες δουλειές στο σχολείο μας, καθώς ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών. Μας προσφέρουν πολλές ευκαιρίες να εισάγουμε τα παιδιά σε δραστηριότητες που συνδέονται άμεσα με την τάξη τους – ενεργοποιούνται όλες οι αισθήσεις τους, εξοικειώνονται με πλούσιο λεξιλόγιο που έχει σχέση με το φαγητό, κινητοποιείται η μαθηματική τους σκέψη και αποκτούν αμέτρητες ευκαιρίες για γραφή και ανάγνωση.  

Στο Σπίτι των Παιδιών, κάθε παιδί έχει την ευκαιρία να ζήσει και να συμμετάσχει σε μια καθημερινότητα που το αφορά άμεσα, και συγχρόνως να προσφέρει κάτι σημαντικό στην ευρύτερη κοινότητα. Όταν δίνουμε στα παιδιά τη δυνατότητα να βιώσουν από την αρχή έως το τέλος τον κύκλο ενός γεύματος, αναπτύσσουν παράλληλα πολύτιμες δεξιότητες και συνήθειες για την ίδια τη ζωή.