Η Δρ. Μαρία Μοντεσσόρι

Γιατρός, ανθρωπολόγος και παιδαγωγός, η Δρ Μαρία Μοντεσσόρι (1870 – 1952) μελέτησε την ανάπτυξη των παιδιών για πάνω από πενήντα χρόνια. Παρατήρησε παιδιά από τη γέννησή τους έως και την ενηλικίωσή τους, ανακαλύπτοντας και καταγράφοντας με επιστημονικό τρόπο τις αρχές που διέπουν την ανάπτυξη όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, κοινωνικής τάξης ή φύλου. Στο κάθε στάδιο ανάπτυξης, το παιδί εκφράζει άλλες σωματικές, ψυχολογικές και νοητικές ανάγκες. H εκπαίδευση που προσφέρουμε στα παιδιά μας, πρέπει να ανταποκρίνεται σε αυτές τις μεταβαλλόμενες ανάγκες. Kάθε στάδιο ανάπτυξης απαιτεί διαφορετικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, άλλη προσέγγιση του δασκάλου και άλλο διδακτικό υλικό που χρησιμοποιείται από το παιδί. Τότε είναι που βλέπουμε το φαινόμενο – κύριο χαρακτηριστικό των μοντεσσοριανών σχολείων – παιδιά να διψάνε για γνώση, να μαθαίνουν με χαρά και να λειτουργούν με ανεξαρτησία και ευθύνη, προσφέροντας και συμμετέχοντας με ένα βαθύ συναίσθημα αγάπης, στη μικρή τους κοινότητα.  

Η εκπαιδευτική προσέγγιση της Μοντεσσόρι είναι πλέον ευρέως γνωστή. Είναι η πιο δημοφιλής μέθοδος εναλλακτικής παιδείας παγκοσμίως και ανταποκρίνεται περισσότερο από ποτέ στη σύγχρονη πραγματικότητα, επιβεβαιώνοντας επιστημονικές έρευνες στους τομείς της νευροεπιστήμης και της εκπαίδευσης.